Rotterdams Papier voor Rotterdamse kunstenaars

Vezels zoeken

  1. hennep uit touwfabriek in Krimpen
  2. kapok (vezels uit een kussen
  3. Linnen van een oude sofa van karin
  4. aspergeschillen uit Roosendaal
  5. oud (gekleurd) kantoorpapier uit de Kroon
  6. resten katoenen handdoeken van ontwerper
  7. Zaans Bord, afgekeurde vellen van papiermolen de Schoolmeester uit Westzaan.
maalmachine l(hollander) aten zien

vezel selectie

alle vezels worden apart geselecteerd en het touw, kapok en schillen worden na een schoonmaakproces gemalen in de hollander

prototypes maken

we mengen de verschillende pulpen met elkaar en maken diverse prototypes met verschillende eigenschappen in het papier. Denk aan wel of niet transparant, dikte, wateropneembaarheid, wel of niet in water oplosbaar, sterkte bij vouwen of persen van het papier of de structuur, om er een paar te noemen.

de kunstenaars krijgen een uitgebreide workshop tijdens het papier maak proces.
Een volle dag met vele mogelijkheden en productie papier om eerste proeven mee te gaan doen.

de kunstenaars gaan met de prototypes aan de slag

Rotterdam papier voor Rotterdamse kunstenaars in woord en beeld

de papiermaker neemt de feedback/wensen van de kunstenaars mee in het proces van doorontwikkelen. Dit kan een paar keer heen en weer gaan. Voor Karin heb ik van de kleurmixen met grijs heel dun en dik papier gemaakt.

Papier in verschillende tonen grijs in dik en dunne varianten voor Karin.

Van 34 grams tot 500 grams.

experimenteren met de inkt

welke inkt is zichtbaar op de donkere vellen, wat doet het met de afbeelding zelf. Pakt het papier de inkten wel genoeg?

Karin gaat zelf aan de slag in PapierLab

reoren en mengen. Een gehele eigen kleurenkaart creeƫren. Het werk van dagenlang in PapierLab werken. Ieder vel wordt door haar met de hand gemaakt.

Ondertussen heeft Michalina voor haar zelfgemaakte papier een aparte lino gemaakt.

Niet alleen ‘gelukte’ A4 vellen worden benut. Michalina heeft de schoonheid van de imperfectie gezien en gaat een andere richting uit….

Spannend om die invloeden van het papier op de kunstenaar en vice versa te zien.

Nu zijn we heel erg benieuwd naar de wijze waarop de beide kunstenaars hun proces en werken zullen presenteren.

Tijdens Open Papierlab op 1 april zal dat gebeuren.